Hurtownie elektryczne od lat integrują się i zrzeszają. Coraz trudniej małej hurtowni utrzymać się na tak konkurencyjnym rynku. Czy warto więc myśleć o własnym lokalnym biznesie w tej branży? Jak zapewnić swojej firmie rozwój i wygrać z konkurencją? Jak osiągnąć więcej satysfakcji, również finansowej, ale nie tylko, ze swojej pracy? O tym przede wszystkim będziemy chcieli pisać na naszym blogu.

Nie będą to rozważania akademickie, będziemy opierać się tylko na naszym własnym doświadczeniu. Zaczynaliśmy z żoną prowadzenie rodzinnej firmy bardzo skromnie. Nasz pierwszy punkt sprzedaży w Kargowej miał około 30 m2. Dzisiaj Kaczmarek Electric jest jednym z liderów w branży, a nasza sieć hurtowni artykułów elektrotechnicznych liczy już 100 oddziałów w całej Polsce. Bazując na własnym doświadczeniu, na pierwsze pytanie postawione w tym artykule bez wahania odpowiadam – warto! Warto prowadzić własną firmę, bo to daje wielką satysfakcję, niezależność, pozwala się rozwijać, daje po prostu frajdę! Warto prowadzić lokalny biznes na rynku, który znamy, do którego potrzeb zdołamy się szybko dostosować. A wobec konsolidacji i konkurencji na rynku, dobrze mieć dużego partnera, który zapewni nam dostęp do najlepszej oferty handlowej, da wsparcie finansowe, marketingowe, logistyczne, a w razie problemów – nie zostawi bez pomocy. Ważne jest też to, czy partner myśli o rozwoju, czy jest innowacyjny, bo przecież wiążemy się na długie lata, a nie tylko na rok.

Cezary Kaczmarek, prezes Kaczmarek Electric S.A.

W ostatnich latach sieć hurtowni Kaczmarek Electric bardzo urosła – prawie podwoiliśmy liczbę oddziałów. Dzięki czemu? Co sprawia, że coraz więcej handlowców z naszej branży chce z nami współpracować? Myślę, że odpowiedź jest właściwie prosta. Ludzie oczekują uczciwego podejścia, szacunku, dobrej atmosfery i stworzenia im warunków do rozwoju, no i oczywiście do zarabiania dobrych, nawet bardzo dobrych pieniędzy – bez żadnych ograniczeń. Deklaracje muszą mieć pokrycie w rzeczywistości, a my jesteśmy prawdziwi w tym, co mówimy i w tym, co robimy.

Pierwszy oddział agencyjny Kaczmarek Electric powstał 15 lat temu. Od tego czasu przybywało ich stopniowo coraz więcej. Znaczny przyrost oddziałów w naszej sieci partnerskiej nastąpił wraz z uruchomieniem dwa lata temu projektu „Z nami warto”. W ramach kampanii „Z nami warto” chcieliśmy pokazać, jacy naprawdę jesteśmy. Chcemy to robić także tutaj. Opowiedzieć o tym, co nas wyróżnia, jaki jest nasz styl działania. Oddamy też głos naszym partnerom, tym, którzy od lat już prowadzą oddziały agencyjny Kaczmarek Electric i tym, którzy dołączyli do nas niedawno. Kilka konkretnych przypadków przedstawiamy w serii filmów „Prawdziwe historie”. Nasi wieloletni jak i nowi partnerzy opowiadają w nich, jak rozwijają swój biznes, jakimi są ludźmi, jakie mają aspiracje, marzenia i życiowe pasje.

Ostatnie dwa lata nie były czasem dobrym dla naszej branży, przez kilka kwartałów 2016 i 2017 roku doświadczaliśmy załamania koniunktury. Wiele firm notowało wtedy dotkliwe spadki obrotów. My w tym czasie rozwijaliśmy się ponadrynkowo. Dlaczego tak się działo? Dlatego że mieliśmy pomysł na sprzedaż, nasz własny, wypracowany model działania. Nie czekaliśmy na powrót koniunktury. Wiedzieliśmy, że klientowi trzeba zaoferować więcej, lepiej i być także dla niego prawdziwym partnerem w biznesie.

Na tym blogu będzie można przeczytać więcej o tym, dlaczego z nami warto, jakiego wsparcia udzielamy naszym partnerom.  Ja chciałbym wspomnieć tylko na wstępie, że ogromnie ważną rzeczą jest praktyczna wiedza, którą się dzielimy. Mówię tu między innymi o naszym własnym modelu sprzedaży, w którym dobrze poczuje się i profesjonalista, i klient detaliczny. Ten model daje dużą przewagę, ale po drodze czyha też sporo zagrożeń. Nasi partnerzy dostają gotowe rozwiązanie, które dopracowujemy i ulepszamy od 10 lat, wolne od wielu błędów, które wyeliminowaliśmy po drodze. A wiadomo – błędy kosztują.

Oczywiście sytuacja na rynku się zmienia, zmienia się świat wokół nas, zmieniają się oczekiwania konsumentów i mechanizmy podejmowania decyzji zakupowych. W Kaczmarek Electric nieustająco pracujemy nad tym, aby nadążać za tymi zmianami. Jednym z naszych najważniejszych zadań jest mierzenie się z przyszłymi wyzwaniami, aby lokalne oddziały i handlowcy w terenie nie musieli martwić się o przyszłość i o zmieniający się rynek, ale mogli skupić się na najbliższych celach, na swoich relacjach z klientami i na własnym rozwoju zawodowym.

Zmiany są, oczywiście, nieuniknione, ale są też rzeczy, których nie chcemy zmieniać. Od początku rozwijamy naszą firmę w oparciu o trzy wartości: partnerstwo, pasję i profesjonalizm. Postawiliśmy przede wszystkim na ludzi i na prawdziwe partnerstwo. W tej firmie po partnersku traktujemy naszych parterów biznesowych, klientów i pracowników. Pasja jest we wszystkich naszych działaniach, dlatego jesteśmy wiarygodni w tym, co robimy. Profesjonalizm – to jakość i poziom obsługi, jakie dajemy naszym klientom. Te wartości są w DNA naszej firmy, dlatego w naszej sieci partnerskiej chętnie witamy ludzi, którym są one równie bliskie.

Cezary Kaczmarek